Tuesday, August 17, 2010

KEDAI MAKAN DI HARI RAYA



Soalan dari Rozita yang bertanyakan adakah kedai makan melayu dibuka pada hari raya?

Jawapan: Memang susah nak makan di kedai masa lepas raya.

Alasannya: Kalau hari raya puasa memanglah tiada yang buka pada raya pertama hingga ke-3. Dan insyaallah akan ada sebuah dua yang buka pada raya ke-4 dan seterusnya. Tapi taklah banyak mana pun. Gerai Zainab Sam, confirm 2-3 minggu lepas raya baru buka. Inikan pula satu deretan medan selera di Tanah Rata di tutup semenjak 2 bulan lepas sebab MDCH nak buat renovation. Gerai Fauzi tomyam di Brinchang mungkin raya ke-3 dah buka. KFC dan Marrybrown pula tak tutup masa raya.

Biasanya pengunjung yang datang ke CH diwaktu raya akan menginap di apartment sebab senang nak masak sendiri. Tak payahlah nak meronda satu cameron nak cari kedai makan. Tapi masalah juga sebab penjual ayam sembelih seperti Kak Ani di Tanah Rata dan Nasir di Brinchang memang tutup kedai. Kalau nak masak pun beli je ikan atau lain lain yang tak perlu sembelih seperti sotong, udang, ketam.

Penjual makanan di sini biasanya cuti agak lama selepas raya kerana mereka kepenatan berniaga di pasar ramadan sepanjang bulan puasa.

Kesimpulanya: Jika anda ke CH selepas raya, memang ada masalah untuk dapatkan kedai makan muslim terutama jika anda memang cukup sensitif pasal soal halal haram. Tapi aku tengok ramai gak pengunjung, lepas raya makan kat kedai cina. Alasan mereka "kan ade tulis tu, no pork serve". Terpulanglah pada individu untuk menilainya.


PERLUKAN KATERING? LAWAT UNTUK PAKEJ MENARIK

No comments:

Post a Comment

JUMLAH PELAWAT

Freelance Writer Needed
Freelance Writer Needed