Wednesday, April 29, 2009

STRAWBERRY PETIK SENDIRI



Pada hari had yang lepas, terasa pulak nak makan strawberry celup coklat. Aku pun tak tahu bila terakhir aku beli strawberry, rasanya dah lama dah. Masa pindah ke Cameron Highlands, hampir setiap hari beli, pantang tengok orang jual kat mana-mana. Tapi sekarang dah kurang dan bila rasa-rasa nak makan sangat baru beli. Hari-hari makan sakit perut nanti....

Kalau beli strawberry, lebih baik dengan tempat yang kita percaya. Percaya pasal apa? Pasal dia guna racun ke tak la...Maklumlah nak makan strawberry segar kena tengok dulu pasal racun nie. Ada buah besar, cantik, segar tapi baru semalam sembur racun, tokeh dah jual. Hakikat yang korang kena terima pasal strawberry nie ialah penggunaan racun kulat memang ada. Cuma guna banyak atau tak jer. Dan kalau korang beli, baik jangan amalkan makan terus tanpa dibasuh. Kecualilah korang kenal tokeh tu memang seorang yang telus dalam aspek pengunaan racun.



Ahad lepas aku pergilah tempat yang selalu aku pergi. Ladang dia nie kat Taman Sedia, berdekatan dengan Surau Taman Sedia. Kalau korang nak ke sini, masuk Taman Sedia, cari surau. Ada 2 ladang di hadapan surau dan ladang yang aku maksudkan bukannya betul-betul dihadapan surau, tapi ke dalam sikit. Alaaa....aku nak cerita susah la pulak, korang cari jer papan tanda macam kat gambar dibawah.



Kaunter jualan dengan seorang bangla berposing sakan.



Deretan pokok strawberry yang ditanam secara Fertigasi Titis Dan Berbantal (aku cuma ikut apa yang Mardi kata je...)



Pokok strawberry dengan buahnya. Pokok kat sini masih baru, jadi buah agak besar jugak.



Keindahan ciptaan Allah....buah strawberry.



Kat ladang nie, buah strawberry kita kena petik sendiri. Ada 2 saiz tray plastik disediakan untuk Rm12 (besar) dan Rm6 (kecil). Aku ambik yang besar la....bila timbang adalah 600gram. tapi bangla tu tak tahu, dah 400gram masuk perut masa petik tadi.



Ini peta untuk ke sana. Pasal peta nie aku tak berapa mahir sikit, kira bolehlah kot peta nie.



View Untitled in a larger map


PERLUKAN KATERING? LAWAT UNTUK PAKEJ MENARIK

7 comments:

  1. Memang bile2 pun blh petik eh buah strawberry kt sini?

    ReplyDelete
  2. Salam saya nak tanya jawatan kosong di cameron ada tak. Jika ada sila call atau whatsap saya terus yea 01129450670, klau ada jawatan kosong pemetik buah strawberry lagi bagi

    ReplyDelete
  3. Salam saya nak tanya jawatan kosong di cameron ada tak. Jika ada sila call atau whatsap saya terus yea 01129450670, klau ada jawatan kosong pemetik buah strawberry lagi bagi

    ReplyDelete
  4. Saya dari Sarawak ingin pula nk kerja petik buah strawberry ni, kalau ada kerja kosong hubungi saya di 0165796754 terima kasih.

    ReplyDelete
  5. Atau whatsapp saya pun boleh kt nombor 0165796754

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. Berilah orang tempatan untuk bekerja, kenapa nk ambil orang luar...???

    ReplyDelete

JUMLAH PELAWAT

Freelance Writer Needed
Freelance Writer Needed