Thursday, October 1, 2009

KESAN TAUFAN KETSANA DI CAMERON HIGHLANDS?



Semenjak heboh satu Asia mengenai taufan Ketsana yang melanda hingga kini, aku pun terperasan jugak Cameron Highlands sekarang amat berangin. Hujan dah turun sejak awal minggu lagi dan sampai kini susah nak nampak matahari. Biasanya jika menjelang bulan oktober, bolehlah dianggap musim hujan di sini dan pada waktu itulah jugak pelancong mula datang.

Apapun melancong ke Cameron Highlands pada waktu hujung tahun ada kelebihan dan kekurangannya. Baiknya ialah anda akan rasa kedinginan sebenar disini. Suhu yang saya catatkan pada subuh tadi ialah 14 darjah celcius (waktu tu amat berangin dan hujan renyai-renyai).

Tapi kalau nasib tak baik, pelancong akan hanya terperap di hotel jika hujan lebat turun sepanjang hari. Bayangkan betapa ruginya jika bayar hotel beratus ringgit semalam, tapi anda tak dapat kemana-mana.

Kedinginan pagi tadi juga memberi kesan kepada warga Cameron Highlands. Apa taknya, masa nak goreng nugget ayam untuk sarapan pagi tadi, aku dapati minyak yang baru beli dah mula membeku! Kenalah picit beg plastik tu untuk keluarkan minyak. Aku tak suka beli minyak dalam botol sebab setiap kali nak guna kena rendam air panas untuk cairkan. Kalau dah malas sangat, potong jer botol tu dan guna senduk untuk bawa keluar.


Gambar minyak dalam paket dah mula beku


PERLUKAN KATERING? LAWAT UNTUK PAKEJ MENARIK

No comments:

Post a Comment

JUMLAH PELAWAT

Freelance Writer Needed
Freelance Writer Needed