Tuesday, October 27, 2009

ISU HARGA KOBIS SELESAI

CAMERON HIGHLANDS 25 Okt. - Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) bersetuju menaikkan harga tawaran belian kobis daripada 60 sen kepada 75 sen sekilogram sekali gus melegakan lebih 300 pekebun sayuran tersebut.

Ketua Pengarah FAMA, Datuk Mohamed Shariff Abdul Aziz berkata, tawaran harga itu berkuatkuasa serta-merta dan pihaknya juga akan mengambil beberapa langkah segera bagi mengawal harga sayur kobis daripada terus menjunam.

''Kita telah menubuhkan sebuah jawatankuasa khas yang melibatkan FAMA, wakil pertubuhan serta pekebun sayur ini untuk berbincang dan mengumpulkan data mengenai jumlah pengeluaran bagi satu-satu masa.

''Selain itu, FAMA akan menggiatkan usaha membendung kemasukan kobis bulat dari negara luar yang melebihi jumlah import yang dibenarkan,'' katanya.

Beliau berkata demikian pada majlis dialog antara FAMA dengan Pertubuhan Pekebun Sayur-Sayuran Cameron Highlands di Brinchang di sini hari ini.

Hadir sama pada sesi dialog itu, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk S.K. Devamany dan Setiausaha Pertubuhan Pekebun Sayur-Sayuran Cameron Highlands, Chay Ee Mong.

Mohamed Shariff berkata, FAMA bersedia membantu pekebun-pekebun sayur kobis terbabit memasarkan terus sayuran mereka di pasar-pasar tani di seluruh negara selain menyediakan lot jualan khas untuk pertubuhan itu di Kompleks Terminal Makanan Negara (Teman) di Simpang Pulai kira-kira 80 kilometer dari sini.

''Saya yakin jika pekebun di sini mampu memasarkan sendiri melalui pasar tani, orang ramai berpeluang mendapat sayuran segar dengan harga yang lebih murah.

''FAMA juga akan membuat kajian menyeluruh mengenai jumlah AP kobis ketika ini dan jika bekalan yang diterima daripada Cameron Highlands melebihi dari biasa, jumlah yang dibenarkan diimport seharusnya dikurangkan,'' katanya.

Sementara itu, Ee Mong berkata, tawaran baru FAMA itu dapat membantu masalah kejatuhan harga kobis yang dialami para pekebun.

''Khamis lalu, FAMA hanya sanggup membeli kobis pada harga 60 sen sekilogram. Tawaran harga baru ini memang berita yang kita nanti-nantikan," katanya.


PERLUKAN KATERING? LAWAT UNTUK PAKEJ MENARIK

No comments:

Post a Comment

JUMLAH PELAWAT

Freelance Writer Needed
Freelance Writer Needed