Monday, April 26, 2010

TAHUKAH ANDA?



Kenapa harga bagi strawberry petik sendiri (self plucking) lebih mahal dari "tokeh plucking" (strawberry yang sudah siap dipetik oleh tuannya) walaupun dari pokok yang sama?

Jawapannya ialah....

Tokeh ladang dah tahu kalau "self plucking" mesti korang makan dulu entah berapa kilo kan? Lepas korang dah kenyang baru korang petik dan masuk dalam bakul dan ditimbang untuk harganya. Yang masuk bakul cuma 1/2 kilo, yang korang dah makan tu lebih sekilo. Perbezaan harga untuk "self plucking" dengan "tokeh plucking" ialah sebagai ganti rugi atas buah yang korang makan tu.

Jadi moralnya teka-teki aku nie ialah kalau korang "self plucking", makan je kat kebun tu sebelum ditimbang. Ada gak aku tengok, nak makan pun punyalah menyorok kat bawah pokok takut tokeh nampak.

Tapi makan tu berpada-pada gak ler.....bukan apa tokeh kebun bukan boleh percaya sangat. Semalam baru sembur racun, hari nie dah buka untuk "self plucking". Percuma je korang makan racun.


PERLUKAN KATERING? LAWAT UNTUK PAKEJ MENARIK

2 comments:

  1. saya x pernah lagi self plucking ni.. sb mana² taman strawberi y saya pegi.. mcm xde je servis camni.. boleh x bg cdgn kat mana tempat y sesuai utk servis camni??

    ReplyDelete
  2. big red strawberry farm ade servis self plucking

    ReplyDelete

JUMLAH PELAWAT

Freelance Writer Needed
Freelance Writer Needed