Wednesday, April 21, 2010

PENDUDUK CAMERON HIGHLANDS MINTA MB CAMPUR TANGAN

-copy and paste from Utusan Online-

KUANTAN 20 April - Kerajaan Pahang memberi jaminan akan menyelesaikan masalah permohonan tanah dan penempatan yang dihadapi 37 penduduk Cameron Highlands yang dikatakan berlarutan sejak 40 tahun lalu.

Setiausaha Politik kepada Menteri Besar Pahang, Datuk Shamsuddin Abdul Rahim berkata, pihaknya akan menyemak semula permohonan mendapatkan Lesen Pendudukan Sementara (TOL) oleh penduduk terbabit yang dikatakan telah menetap di tanah tinggi itu sejak lebih 40 tahun lalu.

Bagi tujuan itu kata beliau, pihaknya akan mengadakan pertemuan dengan penduduk terbabit untuk menyemak dokumen permohonan yang dimiliki penduduk terbabit pada 29 April ini.

''Kita juga akan merujuk kepada Pejabat Tanah dan Daerah (PTD) Cameron Highlands untuk menyemak fail serta dokumen berkaitan permohonan tanah tersebut," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas mengadakan dialog dengan 37 penduduk Cameron Highlands bagi menyelesaikan masalah permohonan tanah tersebut.

Pada majlis dialog tersebut, penduduk yang diketuai Setiausaha Majlis Perwakilan Rakyat (MPR) Cameron Highlands, Suresh Kumar Bala Subramaniam menyerahkan memorandum kepada Shamsuddin untuk dikemukakan kepada Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob berhubung masalah tersebut.

Shamsuddin berkata, kerajaan negeri sukar menyelesaikan masalah tersebut serta merta kerana semua penduduk yang hadir pada dialog itu tidak membawa sebarang dokumen berkaitan.

Dalam perkembangan lain, beliau tidak tahu menahu mengenai pertukaran beberapa pegawai PTD Cameron Highlands kelmarin yang dikatakan ada kaitan dengan masalah yang dihadapi penduduk terbabit.

Sementara itu, Suresh Kumar ketika ditemui berkata, pihaknya meminta Menteri Besar Pahang campur tangan dalam menangani masalah permohonan tanah penduduk terbabit.

Tegasnya, kerajaan negeri perlu mencari mekanisme terbaik untuk menyelesaikan masalah tersebut supaya wujud situasi 'menang-menang' kepada semua pihak.

Beliau mendakwa, antara masalah yang dihadapi penduduk terbabit ialah kegagalan mereka mendapat TOL walaupun telah dipohon sejak 1970-an.

-artikel tamat-

p/s -PTD kena tukar?


PERLUKAN KATERING? LAWAT UNTUK PAKEJ MENARIK

No comments:

Post a Comment

JUMLAH PELAWAT

Freelance Writer Needed
Freelance Writer Needed