Thursday, May 13, 2010

DIALOG PAGI AHAD DI PASAR TANI BRINCHANG

Pada ahad lepas saya mengiringi sahabat yang berhajat menghabiskan duit di pasar tani Brinchang. Katanya nak bawak balik sayur, bunga, cenderamata dan beberapa lagi benda mengarut dari Cameron Highlands. Sahabat saya berjalan mendahului saya dihadapan. Saya cuma menyapa beberapa kenalan yang berniaga disana. Tak lama kemudian, saya lihat sahabat saya kembali kepada saya sambil mulutnya mengunyah sesuatu.

Kawan: Sedap juga cokodok keledek cameron nie. Jagung bakar pun best.
Saya: Aku menjak dok sini tak pernah beli sumer benda ngarut nie.
Kawan: Hai...selama nie ko tak pernah makan cokodok nie ker? Ko makan apa? Takkan makan kodok idup....
Saya: Ko beli kat kedai cina ker?
Kawan: Kedai cina, tapi tukang jual tu indon, siap bertudung tu.
Saya: Indon tu tukang jual je, yang bancuh tepung tu sapa?
Kawan: Tepung je, bukan dia letak benda haram.
Saya: Jom aku tunjuk ko sesuatu.

Saya mengheret sahabat saya ke sebuah gerai yang menjual cucur, jagung rebus, bakar. Dari jauh dah kedengaran penjual indonnya mempelawa kami singgah.

Saya: Ko tengok kat belakang tu sapa?

Saya merujuk kepada seorang amoi cantik, berpakaian elok siap apron sedang duduk berbual bersama seorang lain. Dipangkuannya seekor anjing comel sedang enak diusap oleh tuannya.

Saya: Ko rasa amoi tu basuh tangan tak lepas usap anjing dia untuk bancuh tepung cokodok kau tu?
Kawan: Hampeh betul....ko pun satu dah habis empat hinggit cokodok aku makan, baru cakap.
Saya: Ko tak tanya.
Kawan: Habis tu jagung yang aku belum makan nie, nak buat apa?
Saya: Tanam boleh hidup kot?


PERLUKAN KATERING? LAWAT UNTUK PAKEJ MENARIK

4 comments:

  1. kenapa ya orang melayu kita kurang berniaga benda benda macam tuh kat sana, baru nih ada naik cameron, yg saya perasan pasar malam bringchang ada satu jer gerai melayu jual goreng2 nih. dekat kea farm ada dua. yg lain nampak suma tokey cina.
    yg pelik, org kita main bantai jer beli. sedappp katanya.

    ReplyDelete
  2. Orang melayu di CH lebih cenderung menjual teh, cenderamata, t-shirt yang pastinya bersih. Taklah bergelumang dengan tepung, minyak dan panas api.

    ReplyDelete
  3. Tq atas info yg berguna...saya dah lama perasan cuma tindakan kita agak terbatas.Mungkin penguatkuasa boleh buat sesuatu...Saya selalu beli jagung bakar kt pasar mlm berinchang ngan sorang pakcik tu,ramah dan mesra...2 soalan kita,6 dijawabnya..hehe

    http://jeejountravel.blogspot.com/

    ReplyDelete
  4. Memang perasan yg di belakang bukan seagama dgn kita, letak indon kat depan sbg pelaris jer. Alhamdulillah, memang teliti betul² sebelum membeli.

    ReplyDelete

JUMLAH PELAWAT

Freelance Writer Needed
Freelance Writer Needed