Monday, May 25, 2009

POKOK LABU SIAM KU!



Duduk kat kawasan pertanian nie, kenalah jadi petani jugak. Walaupun dok rumah yang ruang tanah terhad, sempatlah jugak cucuk pokok sebatang dua buat penyeri laman. Pokok labu siam nie aku tanam 2 pokok je, tapi tumbuh subur la pulak! Kat Cameron memang pokok nie banyak ditanam terutama di cerus bukit sebagai tumbuhan mengelakkan hakisan. Kalau jalan menuju kawasan pertanian di Sg. Manson, pokok nie memang banyak ditanam.

Nak tanam memang mudah, campak je buah yang tua dan ia akan tumbuh sendiri. Ia jenis pokok menjalar dan mudah hidup dan berbuah banyak. Aku dapat benih dia secara percuma je, kutip kat tepi jalan. Buahnya memang sedap dimasak ala-ala masak labu air. Tapi hakikatnya, warga cameron tak suka makan buah nie sebab ia kategori "sejuk", dahlah cameron memang sejuk. Nanti badan senang masuk angin, orang kata la.....

Inilah 2 pokok labu siam yang aku tanam, kalau buat macam para, biar senang anak aku bermain dibawahnya sambil tangkap kupu-kupu.



Inilah rupa buah labu siam. Yang dah agak tua dan keras. kalau nak makan cari yang masih muda.



Buah labu siam yang bergantung-gantungan.



Gambar jarak dekat.



Suasana redup dibawah para, untuk bebudak bermain.



PERLUKAN KATERING? LAWAT UNTUK PAKEJ MENARIK

2 comments:

  1. berlari-larian di bwh para pokok labu siam.. heeee~ menarik2...

    ReplyDelete
  2. Bukan org panggil buah cipang ker?

    ReplyDelete

JUMLAH PELAWAT

Freelance Writer Needed
Freelance Writer Needed