Monday, December 28, 2009

OPERASI PENUTUPAN LADANG HARAM DI CAMERON HIGHLANDS



CAMERON HIGHLANDS 23 Dis. – Tindakan beberapa pemilik ladang sayur haram di sini meruntuhkan sebahagian jambatan gagal menghalang ladang mereka daripada dirobohkan oleh pihak berkuasa dalam satu operasi bersepadu hari ini.

Dalam operasi pukul 9 pagi ini, pengusaha ladang itu mencabut lantai papan jambatan sepanjang kira-kira 10 meter tetapi ia masih boleh dilalui penguat kuasa dengan meniti pada alang jambatan tersebut.

Walaupun berdepan kesukaran namun ia tidak menghalang lebih 80 anggota penguat kuasa Majlis Daerah Cameron Highlands (MDCH) dan Pejabat Daerah dan Tanah Cameron Highlands (PDTCH) daripada merobohkan empat ladang sayur haram yang didapati mencemarkan Sungai Terla di sini.

Pegawai Daerah Cameron Highlands, Datuk Mohamad Noor Abdul Rani berkata, pihaknya terpaksa bertindak demikian selepas pengusaha ladang tersebut enggan mengosongkan kawasan itu selepas diarah berbuat demikian dalam dua siri pertemuan berasingan pada Jun dan Oktober lalu.

Beliau berkata, aktiviti membaja dan penyemburan racun di ladang itu menyebabkan air Sungai Terla yang menjadi sumber minuman penduduk Cameron Highlands terjejas teruk.

“Kami terpaksa merobohkan ladang terbabit selepas mereka berdegil mengosongkan ladang walaupun notis untuk berbuat demikian telah dikeluarkan dua bulan lalu,” katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Menurut Mohamad Noor, 58, ladang sayur di sini dikenal pasti beroperasi secara haram dengan menceroboh tanah kerajaan negeri.

Katanya, kebanyakan pekebun sudah beroperasi berpuluh tahun lalu dan timbul masalah apabila mereka menceroboh tanah sehingga ke pinggir sungai sedangkan syarat Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) menetapkan jarak antara kawasan pertanian dan sungai ialah 10 meter.

“Kita telah meminta Jabatan Bekalan Air (JBA) Cameron Highlands menjalankan siasatan bagi membolehkan tindakan sama dikuatkuasakan terhadap pekebun haram lain selepas ini,” katanya.

Beliau berkata, pekebun yang beroperasi secara haram diminta mengemukakan rayuan untuk mendapatkan lesen bagi menjalankan pertanian.

“Kita juga akan membawa isu ini kepada kerajaan negeri untuk menyediakan tapak baru yang sesuai,” katanya.

-copy and paste dari Utusan Online-

Nak perjelasan sikit fakta berwarna merah.

Setahu saya intake JBA di Kuala Terla bukan untuk kegunaan seluruh penduduk Cameron Highlands, tapi untuk Kuala Terla hingga Kg Raja. Bagi kawasan lain seperti Brinchang, Tanah Rata hingga Ringlet, JBA menggunakan air dari intake lain. Boleh rujuk JBA Pahang untuk maklumat lanjut.


PERLUKAN KATERING? LAWAT UNTUK PAKEJ MENARIK

No comments:

Post a Comment

JUMLAH PELAWAT

Freelance Writer Needed
Freelance Writer Needed